1. Jaką opłatę pobiera notariusz przy dokonywaniu czynności notarialnych?
Za wykonywane czynności notarialne notariusz pobiera wynagrodzenie (zwane taksą notarialną) zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 roku w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. Oprócz taksy notarialnej notariusz pobiera, w imieniu Państwa Polskiego, dodatkowe podatki i opłaty.
Są to przede wszystkim:
- podatek od czynności cywilnoprawnych,
- podatek od spadków i darowizn,
- podatek VAT,
- opłata sądowa.
Zebrane opłaty i podatki przekazywane są na konta bankowe odpowiednich instytucji. Udzielanie informacji i wyjaśnień w sprawie czynności notarialnych jest bezpłatne.
W celu ustalenia wysokości wszystkich opłat za daną czynność notarialną prosimy o kontakt osobisty, bądź - w przypadku czynności mniej zawiłych - telefoniczny lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
2. Ile kosztuje umowa kupna - sprzedaży mieszkania?
To zależy od kilku czynników. W pierwszej kolejności należy określić wartość (cenę) nieruchomości. Na tej podstawie można obliczyć ewentualną kwotę podatku od czynności cywilnoprawnych oraz kwotę taksy notarialnej – powiększoną o podatek VAT. W zależności od danego przypadku, różna będzie również kwota dotycząca opłaty sądowej (związanej z wpisami do ksiąg wieczystych).
W celu ustalenia wysokości wszystkich opłat za daną czynność notarialną prosimy o kontakt osobisty, telefoniczny lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
3. Czy można przeprowadzić postępowanie spadkowe u notariusza?
TAK. W przypadku braku negatywnych przesłanek wskazanych w Ustawie prawo o notariacie, notariusz może sporządzić akt poświadczenia dziedziczenia, który ma taką samą moc prawną jak prawomocne postanowienie sądowe o stwierdzeniu nabycia spadku.
4. Jakie dokumenty potrzebne są do sporządzenia umowy – kupna sprzedaży?
Niżej zamieszczone wyliczenie dokumentów jest wyłącznie przykładowe. Dokumenty te muszą zostać poddane weryfikacji w Kancelarii, przy czym istnieje możliwość, iż niezbędne będzie przedłożenie dodatkowych, osobno określonych dokumentów (geodezyjnych, skarbowych, bankowych, aktów stanu cywilnego itp.)
- Umowa sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- Umowa sprzedaży lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość
- Umowa sprzedaży działki niezabudowanej
- Umowa sprzedaży działki zabudowanej
- Umowa darowizny spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
- Umowa darowizny lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość
- Umowa darowizny działki niezabudowanej
- Umowa darowizny działki zabudowanej
- Dokumenty potrzebne w związku z podziałem nieruchomości
- Dokumenty konieczne do zawarcia aktu poświadczenia dziedziczenia
- Dokumenty potrzebne do sporządzenia umowy majątkowej małżeńskiej z podziałem majątku dorobkowego
a) Umowa sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
- zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej dla notariusza,
- dowód nabycia zbywanego prawa tj. przydział lokalu bądź akt notarialny nabycia,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu,
- numer księgi wieczystej,
- dane osobowe (z dowodu osobistego)
W przypadku, gdy sprzedający nabył nieruchomość w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku względnie aktu poświadczenia dziedziczenia) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
W przypadku, gdy zakup następuje z kredytu:
- umowa kredytowa,
- zaświadczenie banku o udzieleniu kredytu.
b) Umowa sprzedaży lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość
- numer księgi wieczystej,
- zaświadczenie dotyczące rewitalizacji,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu,
- dane osobowe (z dowodu osobistego).
W przypadku, gdy sprzedający nabył nieruchomość na podstawie spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
W przypadku, gdy zakup następuje z kredytu:
- umowa kredytowa,
- zaświadczenie banku o udzieleniu kredytu.
c) Umowa sprzedaży działki niezabudowanej
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów (wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej w skali 1:1000) – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji),
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (wyd. przez właściwy Urząd Gminy) lub zaświadczenie o przeznaczeniu terenu lub decyzja o warunkach zabudowy,
- informacja nt. rewitalizacji,
- zaświadczenie mówiące o tym, że działka nie stanowi lasu.
W przypadku, gdy sprzedający nabył nieruchomość w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
W przypadku, gdy zakup następuje z kredytu:
- umowa kredytowa,
- zaświadczenie banku o udzieleniu kredytu.
d) Umowa sprzedaży działki zabudowanej
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów (wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej w skali 1:1000) – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji),
- wypis z kartoteki budynków bądź wypis z rejestru gruntów „budynki" – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji),
- wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (wyd. przez właściwy Urząd Gminy) lub zaświadczenie o przeznaczeniu terenu,
- zaświadczenie mówiące o tym, że działka nie stanowi lasu,
- świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu.
W przypadku, gdy sprzedający nabył nieruchomość w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
W przypadku, gdy zakup następuje z kredytu:
- umowa kredytowa,
- zaświadczenie banku o udzieleniu kredytu.
e) Umowa darowizny spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
- zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej dla notariusza,
- prawo własności tj. przydział lokalu bądź akt notarialny nabycia,
- numer księgi wieczystej,
- dane osobowe (z dowodu osobistego).
W przypadku, gdy darczyńca nabył nieruchomość w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
f) Umowa darowizny lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość
- numer księgi wieczystej,
- dane osobowe (z dowodu osobistego).
W przypadku, gdy darczyńca nabył nieruchomość w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku.
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
g) Umowa darowizny działki niezabudowanej
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów (wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej w skali 1:1000) – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji),
- dane osobowe (z dowodu osobistego).
W przypadku, gdy darczyńca nabył nieruchomość w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
h) Umowa darowizny działki zabudowanej
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów (wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej w skali 1:1000) – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji),
- wypis z kartoteki budynków bądź wypis z rejestru gruntów „budynki" – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji) – jeżeli budynek nie jest ujawniony w księdze wieczystej, a będzie dokonywany wpis dożywocia na rzecz darczyńców,
- dane osobowe (z dowodu osobistego).
W przypadku, gdy darczyńca nabył nieruchomość w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
i) Dokumenty potrzebne w związku z podziałem nieruchomości
- projekt podziału geodezyjnego,
- decyzja ostateczna zatwierdzająca podział geodezyjny,
- wypis z rejestru gruntów (wraz z wyrysem/kopią z mapy ewidencyjnej) wydany na nowopowstałe działki.
j) Dokumenty konieczne do zawarcia aktu poświadczenia dziedziczenia
- numer PESEL oraz akt zgonu spadkodawcy,
- akty urodzenia spadkobierców,
- akty małżeństwa,
- testament
k) Dokumenty potrzebne do sporządzenia umowy majątkowej małżeńskiej z podziałem majątku dorobkowego
- skrócony odpis aktu małżeństwa,
- dane osobowe (z dowodu osobistego).
W przypadku podziału majątku:
- zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej dla notariusza,
- prawo własności tj. przydział lokalu bądź akt notarialny,
- numer księgi wieczystej,
- wypis z rejestru gruntów (wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej w skali 1:1000) – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji),
- wypis z kartoteki budynków bądź wypis z rejestru gruntów „budynki" – wydany we właściwym Urzędzie Miasta bądź Starostwie (wydział Geodezji),
- gdy podział dotyczy samochodu – dowód rejestracyjny.
W przypadku, gdy nieruchomość została nabyta w wyniku spadku:
- postanowienie Sądu Rejonowego o stwierdzenie nabycia spadku,
- zaświadczenie Naczelnika Urzędu Skarbowego z którego wynika, że podatek od spadków i darowizn (dotyczący postanowienia o stwierdzenie nabycia spadku) został zapłacony bądź się nie należał – wydany w Urzędzie Skarbowym właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkodawcy (zmarłego).
W celu ustalenia wysokości wszystkich opłat za daną czynność notarialną prosimy o kontakt osobisty, bądź - w przypadku czynności mniej zawiłych - telefoniczny lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Udzielanie informacji i wyjaśnień w sprawie czynności notarialnych jest bezpłatne.